Servicehistorie

Trucktrøbbel på lastebåt: «STILL reddet dagen.»

Da trucken streiket om bord på MS Vargøy fikk mannskapet oppleve heroisk innsats for å få varene i havn.


Sjøsprut og kulde kan noen ganger by på utfordringer for gaffeltrucker til sjøs. En februardag i år streiket tre-tonnstrucken på MS Vargøy under skipets reise nordover. De ringte raskt for å få hjelp, og fikk beskjed om å reise videre til Leknes hvor en mekaniker fra STILL ventet.

«Om bord på en båt er man hundre prosent avhengig av at ting virker. For det er ikke så lett å bare reparere truckene når man står midt ute på sjøen og ikke har tilgang til hjelp», sier Børge Knapstad, daglig leder ved Sjøvarg AS, som driver MS Vargøy.

Truckene tåler vær og vind
Det ble en strabasiøs reise for STILL sin mekaniker denne søndagen. Serviceteknikeren fra STILL møtte
MS Vargøy på Leknes, og fulgte dermed båten til Finnsnes, hvor han kom seg om bord for å starte problemløsningen. Etter kort tid måtte MS Vargøy reise videre. Båten hadde et stramt program.

Mekanikeren kjørte videre etter båten og fikk til slutt fullført feilsøkingen og fikset trucken ved kai i Tromsø. Akkurat i tide til den skulle brukes.  «Vi er veldig godt fornøyd med servicen fra STILL og måten de fulgte oss opp.  Man kan si at STILL reddet dagen. Vi hadde aldri fått med oss lasten i tide hvis vi ikke hadde fått trucken i orden», forteller Knapstad.

Tåler skikkelig juling
Sjøvarg AS frakter mye saltfisk som utsetter truckene for mye salt og lake som kan føre til rust. Dette setter materialet og teknikken på prøve. 

«Det er et veldig utsatt miljø her, nesten verre enn på et fiskebruk. Uansett vær, er det viktig at truckene fungerer til enhver tid», sier Knapstad.

Truckene til STILL er spesialtilpasset fiskeindustrien og er laget for å tåle harde påkjenninger. Spesielt det nordnorske kystmiljøet trenger robuste trucker. Likevel er uhellet noen ganger ute. Sjøvarg AS har flere trucker om bord på MS Vargøy, og de har prestert gjennom flere nordnorske vintre på rad.

«De får skikkelig juling om bord så truckene må tåle litt for å være her. Det gjør heldigvis STILL sine trucker».