Velg et annet språk for å se innhold for posisjonen din:

Fuel cell technology

Intralogistics with hydrogen drive

Driver intralogistikk med hydrogen

Å måtte velge mellom kostnadseffektiv intralogistikk og å ha en klimanøytral tilnærming har lenge vært en saga blott. Innovative energisystemer som brenselcelleteknologi lar deg kjøre industritruckene dine i sømløs flerskiftsdrift, uten å produsere CO2-utslipp i prosessen. Dette oppnås ved å bruke bærekraftig produsert, grønt hydrogen.


Fordelene med brenselcelleteknologi

Applikasjon

  • Sparer tid ettersom det ikke er behov for å bytte batteri
  • Høy trucktilgjengelighet på grunn av rask fylletid på ca. 2–3 minutter
  • Kontinuerlig energitilførsel uten nedgang i ytelsen
  • Innendørs og utendørs bruk med driftstider på opptil 8 timer

Infrastruktur

  • Plassbesparende og fleksibel integrering av dispensere (drivstoffpumper) langs transportveiene
  • Ingen lagrings- eller laderom kreves
  • Ingen ventilasjonssystemer kreves
  • Hydrogen kan genereres internt ved hjelp av elektrolyse

Miljøvennlig

  • Nullutslipp – de eneste "avfallsproduktene" er vann/damp
  • Ren energikilde – ideell for hygienekritiske industrier
  • Reduksjon av karbonavtrykk
  • Ingen bruk av sjeldne jordartsmetaller

Brenselcelleteknologi

Trucker med brenselceller

STILL tilbyr deg muligheten til å bestille utvalgte trucker som 'brenselcelleklar' fra fabrikk som fungerer på samme måte som alternativet 'Li-ion-klar'. Med dette alternativet er trucken designet for å romme en spesifikk brenselcelle, og brenselcellen kan integreres senere etter behov, etter kundens ønsker.

Jo flere hydrogendrevne industritrucker i drift, jo mer effektivt er brenselcelleenergisystemet. Derfor har vi 24 V, 48 V og 80 V brenselcellesystemer tilgjengelig for vår portefølje av ordreplukkere, slepetraktorer, høytløftende palletrucker, skyvemasttrucker og motvektstrucker.

Generelt sett er brenselcelleteknologi ideell for truckapplikasjoner med et høyt antall driftstimer eller flerskiftsoperasjoner.

Komponenter av hydrogeninfrastrukturen

Når du går over til et brenselcelleenergisystem, er det viktig å sørge for at du har de riktige truckene samt nødvendig infrastruktur. Dette omfatter i hovedsak følgende:

  • Trucker med brenselceller
  • Hydrogenfyllestasjoner (dispensere)
  • Hydrogenlager
  • En forsyning av hydrogen, f.eks. gjennom leveranser eller egenproduksjon (elektrolyse)

Som din intralogistikkpartner leverer STILL brenselcelletrucker og samarbeider med sine internasjonalt anerkjente partnere for å sikre at en omfattende energiløsning (brenselceller og drivstoffinfrastruktur) kan komme på plass.


Fremtidens energikilder for intralogistikk

Hydrogen som energikilde

Et kompakt molekyl med mye energi. I en verden av energikilder er hydrogen fremtiden. Takket være bruk av regenerativt produsert elektrisitet kan den produseres på en klimanøytral måte, og er ideell for industrielle applikasjoner, varme- og kraftproduksjon, samt for mobilitet og intralogistikk. Hydrogen er 14 ganger lettere enn luft, ikke giftig, ikke-etsende og ikke-radioaktivt. Hydrogen er ikke selvantennende, og brenner rent med en fargeløs flamme. Kort sagt, hydrogen er fullpakket med energi og kan produseres som en grønnere, karbonnøytral bærekraftig energikilde.

Brenselceller i intralogistikk

Når vi snakker om brenselceller i industritrucksektoren, mener vi "batterierstatningsmoduler" (BRM). En BRM er et lukket system og tilsvarer et spesifikt batterirom i form, størrelse og vekt. BRM inneholder alle komponentene som kreves for å generere elektrisitet. Disse inkluderer brenselcellene, hydrogentanken, tankporter og et lite litium-ion-batteri, samt andre komponenter.

Når tanken er fylt med hydrogen, noe som bare tar en kort tid, produserer brenselcellen elektrisk energi for den tiltenkte bruken direkte om bord i trucken. Prosessen genererer utslipp av ren vanndamp eller vann. Det integrerte litium-ion-batteriet fungerer som et energilager, og forsyner trucken med en konstant strøm av energi. Gjennom denne prosessen lagres eventuelt overskudd eller gjenvunnet energi midlertidig, noe som gjør at trucken enkelt kan ta seg av topper i strømforbruket, f.eks. når du løfter en last.

Forespørsel til: Brenselcelleteknologi

Vennligst fyll ut skjemaet under. Vi vil gi svar så fort vi kan.

Tiltaleform*
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Brenselcelleteknologi i aksjon

Carrefour

I 2018 introduserte det franske detaljhandelsselskapet Carrefour en hydrogendrevet flåte av 137 STILL-varehusteknologi-trucker i sitt nye logistikksenter i Vendin-Le-Vieil i Nord-Frankrike. Med sitt tofasede HyLIFT-EUROPE-prosjekt, som ble finansiert av EU, setter partnerne en milepæl for bruk av hydrogen som alternativ energikilde og demonstrerer at denne teknologien er pålitelig i tøff daglig logistikk.

Corstyrène

På slutten av 2021 vil den første grønne hydrogenfyllestasjonen noensinne på øya Korsika åpnes, på produksjonsstedet til det spesialiserte varmeisolasjonsfirmaet Corstyrène i Aléria. Elektrolysatoren som brukes til å produsere det nødvendige hydrogenet vil bli forsynt med opptil 99 kWc fra solcellepaneler installert på anleggets parkeringsplass. I den første fasen vil dette produsere nok energi til å fylle syv STILL RX 20 brenselcellegaffeltrucker.

Vanlige spørsmål om brenselcelleteknologi

Hvilken rolle spiller hydrogen i intralogistikk?

Med "Grønt EU 2050" har EU satt som mål å bli klimanøytrale innen 2050. Hovedmålet er å hindre CO2-utslipp. En tilnærming for å redusere klimagasser er å bruke grønt hydrogen, H2, som kan omdannes til energi og varme i en klimanøytral prosess. Bruk av grønt hydrogen i intralogistikk gir derfor betydelig innflytelse når det gjelder å fullstendig unngå CO2-utslipp. Når den brukes i kombinasjon med andre logistikkapplikasjoner, som en hydrogendrevet flåte av tunge trucker, kan synergiene utnyttes og driftskostnadene reduseres kraftig.

Hvorfor finnes det forskjellige "farger" av hydrogen?

For å oppnå det "grønne EU" mål, må vi produsere og bruke "grønt hydrogen". Her refererer "grønn" til hvordan hydrogenet genereres, snarere enn dens faktiske farge. Grønt hydrogen genereres ved hjelp av bærekraftige, fornybare energikilder, som vindkraft eller solcelleanlegg.
Dette er forskjellig fra "grå hydrogen", som fortsatt er vanlig i dag. Grå hydrogen produseres vanligvis ved å bruke varme til å omdanne naturgass til hydrogen og CO2 (dampreforming). CO2 slippes så ubrukt ut i atmosfæren og forverrer derfor den globale drivhuseffekten. Å produsere ett tonn hydrogen genererer rundt 10 tonn CO2. Blått hydrogen er som grått hydrogen, men CO2 isoleres og lagres i en prosess som kalles CCS (karbonfangst og -lagring). CO2en ​​som genereres i hydrogenproduksjonen kommer derfor ikke ut i atmosfæren, og hydrogenproduksjonen kan derfor anses som karbonnøytral.
Turkis hydrogen er hydrogen som er produsert via termisk dekomponering av metan (metan pyrolyse). I stedet for CO2 produserer denne prosessen fiksert karbon.

Hva skjer i en brenselcelle?

I en brenselcelle blandes hydrogenet med atmosfærisk oksygen for å omdanne det til vann. Denne kjemiske reaksjonen produserer elektrisk energi, som deretter driver trucken.

Hva er en brenselcelle når det gjelder intralogistikk?

Når vi snakker om brenselceller innen intralogistikk, sikter vi til en "batterierstatningsmodul" (BRM). Denne batteribyttemodulen er et lukket komplett system og tilsvarer et spesifikt batterirom i form, størrelse og vekt. BRM inneholder alle komponentene som kreves for å generere elektrisitet, for eksempel: brenselcellestabelen (der den kjemiske reaksjonen finner sted), hydrogentank (350 bar), tankporter, litiumionbatteri, avfukter for å absorbere prosessvannet, kompressor , ventilator, luftfilter, elektrisk og andre komponenter.

Hvor lenge kan jeg kjøre med én tank drivstoff?

Drivstoffceller for intralogistikkapplikasjoner er utformet for å la trucken fortsette å kjøre i opptil ett skift. Den faktiske varigheten avhenger imidlertid av kundens individuelle bruk. Den største fordelen med et brenselcellesystem er den massivt reduserte påfyllingstiden på 2–3 minutter.

Kan mine eksisterende STILL-trucker konverteres til brenselcelle?

Nei. STILL tilbyr foreløpig kun alternativet "brenselcelleklar" for nye trucker fra fabrikk. Det er ikke mulig å ettermontere eksisterende trucker med brenselcelleteknologi.

Hva menes med "brenselcelleinfrastruktur"?

Hydrogenet som kreves er sammenlignbart med diesel som brukes i forbrenningstrucker. Imidlertid er hydrogen forskjellig når det gjelder hvordan det genereres, transporteres og lagres, samt nødvendige sikkerhetstiltak. Infrastrukturen kan variere, avhengig av om hydrogenet skal produseres i egen regi i lokalene via elektrolyse, eller leveres med tilhenger. Mulige komponenter inkluderer:

  • Hydrogentilhenger dersom ekstern leverandør benyttes til H2
  • Hydrogenelektrolysør, dersom H2 er egenprodusert, f.eks. ved bruk av vindkraft eller solcelleanlegg
  • Høytrykkskompressor
  • Midlertidig høytrykksreservoar
  • Rørsystem
  • Dispenser (påfyllingspumpe for H2 drivstoff)
Hvilke juridiske hensyn er det å vurdere i forhold til bruk av brenselcelleteknologi?

Det er ulike nasjonale og/eller regionale lover/forskrifter å vurdere for drift, drivstoff og lagring av brenselceller eller brenselcelledrevne trucker i forbindelse med en hydrogeninfrastruktur. Avhengig av plassering bør lokale myndigheter, brannvesen og forsikringsselskaper involveres ved planlegging og oppsetting av et brenselcellesystem. Ved etablering av hydrogeninfrastrukturen er det spesialistplanleggere og bygningseksperter som kan være til stede for å gi råd.

Hvordan finansieres bruken av brenselcelleteknologi?

Det er ulike institusjoner som tilbyr finansiering, for eksempel:

  • Europe:
  • Germany:
    • National Innovation Programme for Hydrogen and Fuel Cell Technology NIP)