Driftssikre: De nye RX 20-20 truckene er en essensiell del av hverdagen og svært populære blant sjåførene hos Pelagia.
Driftssikre: De nye RX 20-20 truckene er en essensiell del av hverdagen og svært populære blant sjåførene hos Pelagia.

Uten STILL-truckene hadde vi vært hjelpeløse her ute

I Egersund tas det imot mer fisk enn noe annet sted i Norge. Hos det store fiskerifirmaet Pelagia, fileteres og pakkes det daglig tonnevis med fisk for transport. Da er STILL-trucker et helt nødvendig arbeidsverktøy.

Pelagia har nylig utvidet sin truckflåte med to nye elektriske RX 20-20. Hva skyldes det at avdelingen i Egersund har vært en trofast STILL-kunde i over ti år? 

Vi slo på tråden til Pelagia for å prate litt truck med produksjonssjef Eivind Levang.

– Du, jeg er faktisk ute og kjører en dieseltruck rundt på lageret her nå, forteller han når vi ringer.

Dieselmotor til tross, trucken er stillegående nok til at det er enkelt å høre hva han sier på telefon fra førerhytta.

– Er det bra med trykk på truckene for tiden?

 Joda, nå i starten av oktober er vi akkurat ferdig med silda, og godt i gang med makrellsesongen som varer frem til jul. Hos oss er det sesong ni måneder i året og da trenger vi truckene våre hele døgnet. 

– Så ja, du kan vel si at de får kjørt seg, flirer Levang. 

På fabrikken kan sjåførene flytte opptil 5 000 tonn fisk i løpet av fire døgn. Med en kilopris på rundt 15 kroner, går det kjapt verdier for oppunder 100 millioner gjennom dette anlegget i løpet av en uke.

Da er det viktig med et velsmurt maskineri og arbeidsutstyr man kan stole på. 

Hardføre og driftssikre
– Disse truckene er jo arbeidsplassen vår! Vi må ha driftssikre trucker som alltid står klare til å levere. Derfor er det veldig viktig for oss at de er komfortable å jobbe lange dager i, forklarer produksjonssjefen.  

Her skal arbeidet gå smidig, effektivt og trygt. Fra produksjon til frys, i fiskekar og som rundpakk, skal fisken rett ut på trailere. Som oftest først til Danmark, og så videre ut på verdensmarkedet. Det både losses fra og lastes på skip. Ekstra travelt er det gjerne når båtene legger til om natten. 

– Egersund har lange og stolte fiskeritradisjoner. Omkring 90% av all matjessilden, en type lettsaltet sild som særlig nederlenderne elsker, kommer fra Sør-Vestlandet og havner som denne.

– Trygt valg: Stabile og slitesterke trucker er nødvendig når skip skal lastes og losses raskt og norsk fisk skal ut på verdensmarkedet.
– Trygt valg: Stabile og slitesterke trucker er nødvendig når skip skal lastes og losses raskt og norsk fisk skal ut på verdensmarkedet.

Punktlighet 
Fisken skal innom lageret i så kort tid som mulig, og så rett ut igjen. Da er punktlighet en nøkkelfaktor for virksomheten. Levang forteller fornøyd om trucker med fin kjørerytme. 

– Med det store behovet vi har, trenger vi en jevn rytme hvor truckene jobber raskt og effektivt. 

– Hovedsakelig var det fire ting vi så etter da vi skulle velge truck-leverandør. Det var et godt samarbeid, pris, levering og punktlighet. STILL oppfyller alle kriterier. Punktlighet er hovedgrunnen til at vi valgte dem som samarbeidspartner, og der fortsetter de å levere. 

 

Leverer: Pelagia i Egersund sin produksjonssjef Eivind Levang, peker kjørerytme og punktlighet som noen av grunnen til at de er fornøyde med STILL-leveransen.
Leverer: Pelagia i Egersund sin produksjonssjef Eivind Levang, peker kjørerytme og punktlighet som noen av grunnen til at de er fornøyde med STILL-leveransen.

God sittestilling
Selv om truckene daglig må tåle beinhardt norsk kystklima og utsettes for sjøvann, glatte gulv og frost, både på fryselager og utendørs, holder de stand og gjør jobben knirkefritt – tonn etter tonn og uke etter uke.

– Dette er solide saker! Truckene våre har bra løftekapasitet og er samtidig små og hendige. En god sittestilling er viktig for sjåføren, og de er lette å både håndtere og lære seg å bruke, forklarer Levang.

Særlig den ferskeste leveransen med STILL-trucker, er populær blant de 45 trucksjåførene. Hver av dem flytter daglig tonnevis med fisk. 

– De nærmest slåss om å få bruke de nye RX 20-20. Det er jo mest stas å kjøre dem. De har blant annet en skjerm som viser posisjonen til bakhjulet – så du ser hvor det er når du rygger.

– Hvem er det som får bruke dem da?

– Det er nok karene med mest erfaring det, humrer han.

Stabile og slitesterke
Produksjonssjefen er særlig imponert over truckflåtens lange levetid.

– Noen av disse truckene har vi hatt i over ti år og det er lang tid under slike forhold. Vi har tidligere hatt trøbbel med andre truckleverandører, men STILL har den beste totalpakken. Truckene er stabile, og det liker vi.

– Når du skal løfte ti meter høyt på fryselageret, trenger du stabilitet, utdyper han.

Men når flåten er såpass omfattende og arbeidet krevende og allsidig, er det ikke alltid like lett å ha full oversikt over modellene. Det viktigste er jo tross alt at truckene alltid gjør jobben. 

Allsidig flåte: Pelagia bruker STILL-trucker til alle typer jobber. Uansett høyde eller klima holder truckene sesong etter sesong.
Allsidig flåte: Pelagia bruker STILL-trucker til alle typer jobber. Uansett høyde eller klima holder truckene sesong etter sesong.

Rask og god service
– 
Vi har 16 STILL trucker og da snakker vi om alt i fra RX 60-25 og RX 20-20, til de helt nye RX 70-50 og RX 70-45-modellene, forteller lagermedarbeider Svein Magne Hovland entusiastisk. Det er tydelig at han er over gjennomsnittet opptatt av trucker og firmaets maskinpark.

– De to elektriske RX 20-20ene vi har fått nå, funker veldig bra. De første fikk vi i 2006 og den ene har akkurat passert 15 000 timer med kjøretid. Det må vi kunne kalle godt, sier Hovland.

Han skryter særlig av STILL sine servicemedarbeidere i Stavanger og forteller at de i tillegg til å være svært behjelpelige med lånekontrakter, også fikser leietrucker når det er behov for det.

– De kommer på kort varsel når vi har bruk for det. Typisk er dette i ekstra hektiske perioder av sild- og makrellsesongen.

– Trygt valg
Levang forteller at Pelagia i Egersund har brukt STILL-trucker de siste 12-13 årene. Det har effektivisert produksjonen. Kortere nedetid på truckene betyr at fisken kommer raskere til markedet. 

– Vi er veldig fornøyde med servicen fordi de holder det de lover. Folket på STILL kommer og sjekker det elektroniske og kjører full service og oljeskift én gang i året. Og skulle det være noe annet småtteri, fikser de det også.

– STILL er et trygt og problemfritt valg. Vi trenger egentlig bare å bytte batteri, og de står jo alltid på ladning.

Plutselig må produksjonssjefen avslutte. Et skip har akkurat lagt til kai og trucken skal svinges rundt for å nok en gang laste og loste. 

Hardføre: STILL-truckene utsettes daglig for beinhardt norsk kystklima. Daglig flytter de tonnevis med fisk fra kaia i Egersund. Da er det viktig med et velsmurt maskineri og arbeidsutstyr man kan stole på.
Hardføre: STILL-truckene utsettes daglig for beinhardt norsk kystklima. Daglig flytter de tonnevis med fisk fra kaia i Egersund. Da er det viktig med et velsmurt maskineri og arbeidsutstyr man kan stole på.