Velg et annet språk for å se innhold for posisjonen din:

Mikrobryggeri sikret seg mot ulykker – alle tok truckførerkurset

FleetManager

På den lille værutsatte øya Fedje brygger mikrobryggeriet Northern & Co norsk øl med preg og inspirasjon fra kyst, vind og sjøsprøyt fra Nordsjøen. Logistikken kan være er et stort problem når du brygger øl på en liten øy der den eneste forbindelsen til fastlandet er med ferge. Men inne i bryggeriet er det nå både sikre og effektive forhold.

For nå har hele arbeidsstokken, tre ansatte, deltatt på truckførerkurs i regi av STILL Norge. Daglig leder Tone Elisabeth Irgens mener at kurset har forhindret potensielle ulykker – og i tillegg gjort bryggeriet mindre sårbart for avbrudd i produksjonen.

Sikkerhet viktig for produktiviteten
«Det er lang vei til nærmeste sykehus – så ulykker må vi unngå. Med kun tre ansatte blir det full stopp i hele produksjonen om en av oss må være borte fra jobb», sier Irgens, som sammen med sine kolleger skal brygge, løfte, laste og sender ut 500 000 liter med lokalprodusert øl i løpet av de nærmeste årene.

Gaffeltrucken på det lille bryggeriet er viktig for at ølproduksjonen skal gå som planlagt. Uten gaffeltrucken får de hverken ingredienser og utstyr inn i bryggeriet eller ferdigbrygget øl ut.

Litium-lion
Sandra i Northern & Co fikk prøve seg på kjøring under trange forhold under kurset. Svein Hovland, STILLs kursinstruktør står nederst i gangen og følger med.

Unngår ulykker
Irgens er overbevisst om at det kunne gått riktig galt på bryggeriet dersom de ikke hadde gjennomført truckførerkurset. «En av mange lærdommer var at man bør rygge opp bakker når man ikke har last på gaflene. En gaffeltruck er så baktung at det ikke er trygt å kjøre opp bakker – det er lett å velte bakover», sier Irgens, som med gru tenker tilbake på at bryggeriansatte har kjørt uten truckførerbevis frem til nå. «I slike situasjoner kunne det fort oppstått en ulykke om ikke alle ansatte har den kunnskapen vi nå sitter på.»

Fordel om alle deltar
Irgens mener det har vært viktig for det lille bryggeriet at alle deltok på kurset – og ikke bare fordi alle da kan bidra til å flytte varer. «Som leder er det positivt å vite hva andre har lært og ha kunnskap om hva som er riktig og galt. Samtidig har nå alle i bedriften et tydelig bilde på hva som er arbeidstakerens ansvar og rettigheter, hva som faller på arbeidsgiveren og hva som er ansvaret til de som kommer med lastebil og henter varene våre.»

Litium-lion
Bryggeriutstyret lastes inn i produksjonshallen. «Det er en stor fordel med kursing og truckførerbeviset på grunn av forsikringen vår og sikkerheten, men det er også viktig at vi er nøyaktige – siden skader på utstyret kunne medført nedetid i mange måneder», sier Irgens.

Imponert over kursholderen fra STILL
«Vi er overrasket over hvor interessant og engasjerende kurset var sammenlignet med andre kurs vi har deltatt på. På forhånd hadde vi kanskje forestilt oss et litt tørt og kjedelig kurs – men kurset bestod av åpne og gode diskusjoner og debatter. Kursholderen var veldig flink til å engasjere alle deltagerne som var med», forteller Irgens.

«Jeg anbefaler på det sterkeste at alle tar truckførerbeviset om man jobber på steder der det kjøres gaffeltruck. Vi fikk se gode og underholdende videoeksempler og følte at alt var profesjonelt og ryddig. En av kollegene mine snakker kun engelsk – og kurset ble godt tilpasset ham både i den muntlige og skriftlige delen. Vi har hatt et stort utbytte av deltagelsen og er imponert over kursholderen fra STILL.»

Gode utsikter på bryggeriet
Det fremadstormende bryggeriet på Fedje, Norges vestligste, har også planer om å lage whisky i løpet av 2017. «Fedje har vært stor på torvproduksjon. Skottland har importert mye torv herifra på jakt etter den friske og gode røyksmaken whiskyprodusenter streber etter.»

Nå kan Irgens og kollegene i Northern & Co fortsette bryggingen av det ettertraktede ølet fra Fedje – og den nye whiskyen - under litt sikrere forhold enn tidligere. «Jeg har i hvert fall blitt veldig bevisst på hvor alvorlig oppgaven bør tas når man kjører rundt med last på opp til 10 tonn, og en truck som veier rundt 15 tonn i utgangspunktet. Å kjøre rundt med så mye som 25 tonn – med et kjøretøy som har vektfordeling på færre punkter enn en bil – og dermed er mye mer utsatt for ulykker - var en øyevekker for min del», sier Irgens før hun avslutter: «Vi kommer til å sende alle fremtidige arbeidstakere på kurs hos STILL.»